یوگای ایران
  • ۰ سبد خرید
  • ثبت نام
  • ورود کاربران
  • مطالب دسته "آسانا"

    آسانا
    آسانا

    آسانا به چه معنایی است؟   مرحله سوم در یوگا حرکات یوگا است . یوگی های باستان معرفت حیرت آوری به طرزکارانسان داشته اند و سیستم کاملی برای به دست آوردن سلامتی ونیرومندی بدن ابداع کرده اند. آنان مخصوصا" اهمیت سلامت ستون فقرات و اعصاب رادرک وبا حرکات ستون فقرات راسالم نگاه داشته و نیرومندی بقیه اعضای بدن راتامین میکردند. پاتانجلی پدر یوگا درمورد حرکات معتقد است که مناسبتراست این حرکات را  حضورا" ازاستاد بیاموزید در غیر این صورت نه فقط این حالات  سودی نخواهدداشت بلکه عوارض سوئی را در برخواهد داشت. به طور کلی باید درنظر داشت که اگر حرکات یوگا راازروی کتاب عمل کنید باید کاملا" به نوشته های کتاب توجه کردو آن را عمل نمود واگر با استاد کارمیکنید دستورات اورابدون دخل و تصرف درحرکات انجام دهید. حرکات یوگا موجب جوانی بدن ،کم شدن فربهی ، تقویت عضلات،نرمش ستون فقرات ،آمادگی سلسله اعصاب ،متوفق ساختن بیماری ها، رفع یبوست و سوء هاضمه میباشد. در اصل آساناهای یوگا شامل ۸،۴۰۰،۰۰۰ حرکت است که اشاره به عبوراز مراحل تولدو مرگ داردوهرهویتی ازآن عبورکرده واین امر به نام چرخه تولدومرگ خوانده میشود. این آساناها اشاره مجدد است به پیشرفت تدریجی ساده ترین وضع حیات تا تکامل وجود مقام انسانی . این تعداد آساناها درطی قرون متمادی تقلیل داده شده که ازمیان آنها تنها ۸۴ حرکت اصلی و مفید تشخیص داده شده است . اغلب افراد آساناهای یوگا را به عنوان یک سری حرکت ورزشی تلقی میکنند در حالی که آساناها حرکت ورزشی نیستند بلکه روشهایی هستند که باعث میشوند بدن الگوی واقعی خودش را بدست آورد و افزایش سطح آگاهی و آرامش وتمرکز راتجربه کند.عمده ترین این مراحل ،توسعه سلامت بدن است یا بیداری کانالهای انرژی وتوزیع انرژی درتمام سطوح بدن. هرچندکه آساناها ورزش نیستند اما مکمل ورزش میباشند. وقتی ما آساناهای یوگاراانجام میدهیم ازروند سرعت تنفس می کاهیم، باایجاد نزولی درسوخت وسازبدن تقاضای اکسیژن ودرجه حرارات بدن راکاهش میدهیم درصورتی که هنگام ورزش سرعت تنفس ومتابولیسم بدن افزایش یافته نیازبه جذب اکسیژن زیادتر وبدن داغ میشود. آساناهای یوگا را به سه دسته تقسیم میکنند : مقدماتی ،متوسط ،پیشرفته .این تقسیم بندی به منظور ایجاد هماهنگی درکل سیستم بدن است. تمرینات مقدماتی : برای کسانی که تاکنون آساناهای یوگا راانجام نداده، بیماربوده یابه خاطرضعف جسمانی قادربه انجام آساناهای مشکل نیستند طراحی شده. این تمرینات شامل تمرینات پاوان موکت آساناها(گرم کردن بدن وبازکردن انرژی های قفل شده)تمرین برای تقویت چشم ،ایجاد آرامش ،آماده سازی برای نشستن درحالت مراقبه و ... تمرینات متوسطه :این تمرینات نسبت به گروه اول مشکل ترند و کسانی میتوانند آنها را تمرین کنند که تمرینات مقدماتی را انجام داده باشندوازانسجام نسبی بدن برخوردار باشند .این گروه ازتمرینات به تمرکز،استواری وهماهنگی تنفس نیازبیشتری دارند و عبارتنداز تمرینات خم شدن به جلو ،تعادلی و...... تمرینات پیشرفته : برای افرادی است که روی سیستم عصبی و ماهیچه ای کنترل زیاد پیدا کرده باشند و درتمرینات گروه دوم مهارت لازم را کسب کرده و قوی باشند. در هاتا یوگا آساناها تمریناتی هستند برای قسمتهای مختلف بدن که به شش دسته ی کششی،انقباضی، تعادلی ،پیچشی، معکوس و مرکب تقسیم می شوند. پاتانجلی ، آسانارا دردوکلمه ‹‹ سیترا سوکام›› یعنی ثابت و راحت خلاصه کرده است. آسانا یک حالت ثابت وراحت بدنی است که درآن دم و بازدم راحت و جاری است. هرحرکت شامل سه مرحله است :۱- رفتن به حالت ۲- ماندن درحالت  ۳- بیرون آمدن ازحالت. مهم ترین قسمت ماندن درحالت است . درحین آموزش آساناها ابتدا به پرتوجو یاد داده می شود که کشش و انقباض را حس کند اگردر حین انجام آسانا ایجاد درد کنیم ،ذهن میخواهد فرار کند وازحالت خارج شود ،لذا هرفردی در مورد انجام آساناها باید حد خودش را رعایت کند. به هنگام انجام آسانا ممکن است بعضی ازقسمتهای بدن ازدستورات شما سرپیچی کنند که دراین صورت بایستی بدون عصبی شدن وازدست دادن شکیبائی با آن رفتار کنید، چراکه مقاومت بدن را هیچگاه نباید با زوروفشار خنثی نمود درغیراینصورت ،خاطرات ثانوی که خود دارای انقباض میباشد رادربدن جای میدهیم آساناها را باید مستمر و پیوسته هرروز به مدت ۲۰ الی ۶۰ دقیقه انجام داد.  

    عضویت در خبرنامه

    اگر میخواهید آخرین پیشنهادات ما را در ایمیل شخصی خود دریافت کنید در خبرنامه ما عضو شوید.

    ایمیل خود را وارد نمائید